Chatboty były przez wielu uważane za przemijającą modę, ale okazało się, że tak nie jest. W rzeczywistości coraz więcej firm korzysta z chatbotów.
Raport „State of Conversational Marketing” firmy Drift z 2020 r. stwierdza, że wykorzystanie chatbotów jako kanału komunikacji dla marki wzrosło o 92% od 2019 roku1. Dlaczego więc nie pójść o krok dalej i zbudować własnego chatbota dla swojej witryny? Pokażemy Ci, jak to zrobić.
Krótko mówiąc, chatbot to rodzaj sztucznej inteligencji (AI), która jest w stanie symulować i przetwarzać rozmowę pomiędzy ludźmi, zwykle pisaną, ale również mówioną. Posiadanie chatbota oznacza, że ludzie mogą wchodzić w interakcje z urządzeniami tak, jakby robili to z prawdziwą osobą.
Poziomy zaawansowania chatbotów są bardzo różne. Proste zapytania można rozwiązywać za pomocą podstawowych odpowiedzi, a chatboty można „przeszkolić”, aby stały się bardziej „ludzkie” i radziły sobie z bardziej złożonymi interakcjami.
Według firmy Invespcro, 67% konsumentów na świecie wchodziło w interakcję z chatbotem2 w minionym roku, więc jest bardzo prawdopodobne, że już miałeś/aś kontakt z chatbotami. Teraz nadszedł czas, aby Twoja firma stworzyła własnego chatbota.
Istnieje wiele powodów, dla których stworzenie chatbota byłoby korzystne dla Twojej firmy. Oto trzy główne korzyści:
Posiadanie chatbota może znacząco wpłynąć na kwotę, którą przeznaczasz na zespół obsługi klienta. Dzięki AI możesz zaoszczędzić aż do 30% kosztów3. Możesz również zaoszczędzić średnio cztery minuty na jedno zapytanie klienta w porównaniu z tradycyjnym call center4.
Firmy poszukujące danych od potencjalnych klientów zniechęcały ich długimi formularzami i ankietami do wypełnienia. Obecnie chatbota można zaprogramować tak, aby zbierał dane podczas „rozmów” z klientami tak, aby można było łatwiej i szybciej uzyskać odpowiednie dane.
Jeśli chatbot odpowie na zapytania klientów szybciej niż w przypadku, gdyby klient miał czekać na połączenie z konsultantem call center, może to przynieść wyłącznie same korzyści. Co najważniejsze, lepsze wrażenia Twoich klientów sprawiają, że Ci sami klienci chętniej polecają Twoją firmę swoim znajomym.
Gdy już wiesz, czym jest chatbot, możesz chcieć go jak najszybciej uruchomić w swojej witrynie. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz być ekspertem IT, aby go stworzyć. W zależności od poziomu zaawansowania Twojego chatbota, możesz go uruchomić w mgnieniu oka.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś, musisz określić cel, jaki AI ma osiągnąć dla Twojej witryny. Zadaj sobie pytanie:
Jednym z najważniejszych czynników jest oczywiście budżet. Niektóre proste usługi są bezpłatne, ale jeśli chcesz stworzyć następną Alexę, potrzebny jest już naprawdę znaczący budżet.
Musisz udostępnić swojego chatbota na najbardziej odpowiednim dla Twojej firmy kanale komunikacji online. Niezależnie od tego, czy jest to prosty bot Facebook Messenger, aplikacja mobilna, czy też bot, który pojawia się, gdy ktoś wchodzi na Twoją stronę, powinno to być rozwiązanie najlepsze dla Twoich klientów. Oczywiście możesz zdecydować się wykorzystać wszystkie trzy kanały komunikacji.
Gdy określiłeś/aś już swoje kanały komunikacji i cele, możesz wybrać odpowiednią kombinację technologii, której będziesz używać do tworzenia i uruchamiania chatbota.
W zależności od Twoich potrzeb, wiedzy i budżetu, możesz samodzielnie zbudować chatbota za pośrednictwem usług takich jak Landbot5 or MobileMonkey6, który jest partnerem Facebook Messengera.
Możesz też skorzystać z pomocy programisty, jeśli Twoje potrzeby są bardziej złożone. Ty lub Twój programista musicie wybrać bibliotekę NLP (natural language processing), taką jak na przykład spaCy7.
Mając odpowiednią technologię można rozpocząć proces budowania chatbota. W przypadku oprogramowania DIY (Do It Yourself), może to być bardzo prosty proces projektowania przebiegu rozmowy poprzez przeciąganie i upuszczanie odpowiedzi. Jeśli to programiści są odpowiedzialni za tworzenie chatbota, współpracuj z nimi, aby dać Twojemu chatbotowi umiejętności, których potrzebujesz, aby przyniósł Ci korzyści.
Tak naprawdę dotyczy to tylko bardziej złożonych botów opartych na sztucznej inteligencji. Muszą one nauczyć się wszystkich wariantów pytań, które mogą zadać klienci – może być konieczne „przeszkolenie” chatbota na ogromnym zbiorze danych. Narzędzia takie jak Chatbottest8 mogą być tutaj bardzo użyteczne.
Zanim go uruchomisz, sprawdź swojego chatbota. Poproś współpracowników, aby „porozmawiali” z botem, aby sprawdzić, czy działa.
Warto pamiętać, że dla wielu ludzi chatboty są nowością, na którą mogą nie być przygotowani. Przygotuj na takie sytuacje kulturalne, ogólne odpowiedzi, które mogą posunąć interakcję naprzód lub dać możliwość powrotu do prawdziwego przedstawiciela zespołu obsługi klienta.
Jeśli wszystkie etapy zostały ukończone, a Twój bot jest zintegrowany z Twoją witryną, może zacząć działać – nie jest potrzebny żaden dzień wprowadzający dla Twojego nowego rekrutanta.
Jednak nie jest to koniec całego procesu. Kontrola chatbota powinna być stałą częścią Twojej pracy – dopracowuj odpowiedzi tam, gdzie jest to konieczne, aby poprawić jakość obsługi klienta.
I na tym właśnie polega proces tworzenia chatbota. Teraz, gdy znasz już wszystkie kroki, możesz od razu zacząć tworzyć chatbota dla swojej firmy. Nie taki diabeł straszny, jak go malują.
Aby uzyskać więcej wskazówek dotyczących korzystania z najnowszych technologii do zarządzania firmą, zostań już dziś Partnerem Groupon.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone. GROUPON jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Groupon, Inc.