Wszystko, co trzeba wiedzieć o Dark Kitchen

28 lut 2024

W tym artykule:

Dark kitchen zyskują na popularności w czasach, gdy nabieramy coraz większego apetytu na jedzenie z dostawą.

Czterech na pięciu Amerykanów w wieku 18-54 zamawia jedzenie na wynos raz w miesiącu lub częściej, a boom na aplikacje do zamawiania spowodował, że również liczba wirtualnych restauracji wzrasta

Tymczasem pandemia COVID-19 spowodowała dalszy wzrost popytu na jedzenie zamawiane przez internet.

Jeśli chcesz przekształcić swoją firmę w Dark Kitchen, założyć ją od zera lub po prostu chcesz dowiedzieć się więcej na temat funkcjonowania takich restauracji, wszystkie istotne informacje znajdziesz w tym artykule. 

Co to jest Dark Kitchen 

Dark Kitchen to lokale gotujące posiłki przeznaczone wyłącznie na dostawę i zamówienia przez internet. Mają one normalne kuchnie, w których przygotowywane są dania, przystawki i desery, które nie są jednak spożywane na miejscu i nikt nie przyjmuje osobiście zamówień.

Te restauracje istnieją więc tylko w internecie lub w specjalnej aplikacji. 

Rynek tego typu firm do 2026 roku ma osiągnąć wartość do 2,63 mld dolarów w samych Stanach Zjednoczonych

Jak działa Dark Kitchen?

Przy zakładaniu dark kitchen nowa lub istniejąca już marka zwykle musi znaleźć lokal przeznaczony wyłącznie do przygotowywania jedzenia. 

To oznacza brak barów, kas i stolików. Są tylko kuchenki, zlewozmywaki, blaty i wszystko, co niezbędne do przygotowywania posiłków.

 Czy istnieją różne rodzaje Dark Kitchen?

Istnieją dwa najważniejsze sposoby działania wirtualnych restauracji: 

  1. Firma wynajmuje lub kupuje własny lokal. Posiada całe wyposażenie, a przestrzeń jest przeznaczona wyłącznie do przygotowywania przez pracowników dań. 
  2. Firma wynajmuje współdzieloną przestrzeń (a często również i wyposażenie). W takiej przestrzeni różne firmy gotują i przygotowują jedzenie do dostawy pod jednym dachem. Taka opcja może być szczególnie korzystna dla nowych lub mniejszych przedsiębiorstw. 

Niektóre firmy działające zgodnie z konceptem Dark Kitchen zyskują na tym trendzie, kupując przestrzeń i wynajmując ją innym przedsiębiorcom. 

Dark Kitchen: wady i zalety

Aby pomóc Ci zdecydować, czy firma oferująca wyłącznie posiłki na wynos to coś dla Ciebie, przygotowaliśmy listę potencjalnych zalet i wad takiego rozwiązania. 

Zalety:

  1. Trendy konsumenckie
  2. Niższe koszty
  3. Eksperymentowanie
  4. Elastyczność
  5. Rozwój
  6. Marketing

Wady:

  1. Różne typy firm
  2. Klienci i personel
  3. Wymogi techniczne
  4. Kontrola jakości
  5. Modernizacja

Zalety

  • Trendy konsumenckie –z aplikacji mobilnych korzysta teraz większość dorosłych poniżej 44 roku życia, a przewiduje się, że będą często używane przez 20% wszystkich użytkowników smartfonów w 2021 roku. Prowadzenie Dark Kitchen może okazać się dobrym sposobem na pozostanie na bieżąco z szybko zmieniającymi się zwyczajami klientów dotyczącymi zamawiania jedzenia. 
    • Niższe koszty –brak potrzeby miejsca na stoliki, lady z kasą czy brak konieczności płacenia czynszu w popularnych dzielnicach przemawia za założeniem Dark Kitchen. Firma korzystająca z tego konceptu może znacząco zmniejszyć koszty bieżące. Ponowne otwarcie normalnie funkcjonującej restauracji może być dużym wyzwaniem w czasie pandemii COVID-19, więc restauracje działające w formie wirtualnej mogą być dla branży gastronomicznej dobrym rozwiązaniem na przetrwanie tego okresu. 
    • Możliwość eksperymentowania (przy mniejszym ryzyku) –jeśli zakładasz zupełnie nową działalność gastronomiczną, możesz w kontrolowany sposób wypróbować nowe strategie bez konieczności inwestowania w drogą lokalizację restauracji i jej umeblowanie. Jeśli prowadzisz już firmę i chcesz spróbować czegoś nowego, otwarcie dark kitchen pozwoli Ci wybadać grunt bez podejmowania nadmiernego ryzyka. 
  • Elastyczność – gdy Twoja oferta jest prezentowana w całości w formie cyfrowej, masz znacznie większe możliwości zmiany menu, struktury cenowej, wprowadzania próbnego asortymentu i dostosowywania wizerunku marki. 
  • Możliwości rozwoju – niektóre firmy tworzą kilka różnych marek w tej samej wirtualnej kuchni, co nie byłoby możliwe w tradycyjnym lokalu przyjmującym gości na miejscu. Możesz stworzyć nową markę skierowaną do zupełnie innej grupy docelowej i prowadzić ją z tego samego miejsca. 
  • Marketing – aplikacje zewnętrznych firm obsługujące restauracje i usługi dostawy pomogą zyskać rozgłos Twojej firmie. Całkowita lub częściowa lokalizacja marki w cyberprzestrzeni oznacza, że możesz skupić się na mediach społecznościowych i innych formach marketingu online, co daje ogromne pole do rozwoju.

Wyzwania 

  • Zarządzanie różnymi typami firm – jeśli chcesz wypróbować format Dark Kitchen przy jednoczesnym prowadzeniu fizycznego lokalu, organizacja obu rodzajów działalności może okazać się trudna, przynajmniej na początku. 
  • Interakcje między klientami i personelem – obsługa klienta odbywa się wyłącznie w cyfrowej przestrzeni, więc trzeba szybko przystosować się do dynamiki interakcji online. Pracownicy mogą też mierzyć się z mniejszą ilością napiwków i zmienionym środowiskiem pracy, a pokonanie tych wyzwań jest ważnym zadaniem pracodawcy. 
  • Wymogi techniczne – Wymogi techniczne – ponieważ restauracje wirtualne działają wyłącznie online, musisz zadbać o to, aby Twoja strona, system rezerwacji, media społecznościowe i wszystkie pozostałe cyfrowe komponenty firmy były przyjazne użytkownikom, dobrze zarządzane i zabezpieczone. 
  • Kontrola jakości – Kontrola jakości – jedzenie transportowane przez całe miasto na rowerze dostawcy raczej nie dotrze do klienta w takim stanie, jak zostało podane prosto z kuchni. Musisz wypracować najlepszy sposób na bezpieczną dostawę posiłków, tak aby docierały do klientów nadal ciepłe i apetyczne. W przeciwnym wypadku czekają Cię nieprzychylne recenzje klientów.
  • Zmiana modelu restauracji – jeśli rozważasz przekształcenie tradycyjnej restauracji w dark kitchen, będzie to wymagało uważnego planowania.

Zakładanie Dark Kitchen krok po kroku

Przy zakładaniu dark kitchen warto rozważyć opisane poniżej kwestie. Opisaliśmy najważniejsze kroki tego procesu zarówno dla przedsiębiorców przekształcających istniejącą firmę, jak i zakładających ją od zera. 

Jak otworzyć Dark Kitchen

  • Plany i przygotowania

Jak zawsze w biznesie, najważniejsze dla sukcesu wirtualnej restauracji jest dokładne zwizualizowanie sobie całej działalności.

Odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Jaki rodzaj jedzenia będziesz sprzedawać i dlaczego? (Jeśli prowadzisz już restaurację, czy to przedsięwzięcie pozwoli Ci wypróbować coś nowego?)
  • Co wyjątkowego masz do zaoferowania lub co jest Twoim atutem?
  • Czy podejmiesz współpracę z jedną z popularnych aplikacji, czy stworzysz własny system zamówień? 
  • Jak będzie działać linia produkcyjna od zamówienia po dostawę?
  • Znalezienie miejsca

Poszukaj współdzielonego lub własnego miejsca do wynajęcia lub kupna. 

Weź pod uwagę:

  • Potrzebną liczbę pracowników
  • Niezbędne wyposażenie i przestrzeń
  • Czy chcesz mieć własną kuchnię, czy możesz współdzielić przestrzeń z innymi firmami 
  • Działania administracyjne

Tak jak w przypadku tradycyjnej restauracji, musisz zarejestrować firmę (jeśli to zupełnie nowe przedsięwzięcie). 

Będzie Ci też potrzebne ubezpieczenie, zezwolenia i certyfikaty zgodności ze standardami. 

  • Znalezienie odpowiednich ludzi

Praca na kuchni bez klientów na miejscu może wydawać się podobna do pracy na kuchni w zwykłej restauracji. Ale podczas rekrutacji pracowników należy wziąć pod uwagę pewne ważne różnice. 

  • Menedżerowie muszą być perfekcyjnie przygotowani do koordynowania zamówień (o wiele trudniej jest naprawić błąd, gdy jedzenie jest dostarczane kilka kilometrów dalej, a nie po prostu do stolika)
  • Szukaj pracowników, którzy potrafią zmotywować siebie i innych bez konieczności otrzymywania bezpośredniego feedbacku od klientów 
  • Wybierz kucharzy i pomocników, którzy potrafią pięknie podawać jedzenie nawet zapakowane do dostawy  
  • Wybór aplikacji

Najpopularniejsze na świecie apki do zamawiania jedzenia obsługują tysiące miast i miliony klientów.  

Współpraca z dużymi markami jest często kluczowa dla Dark Kitchen, które muszą szybko zyskać dużą widoczność w swojej okolicy, szczególnie jeśli są młodymi startupami.  

Weź pod uwagę stawki i strukturę dostaw, recenzje klientów i ogólną opinię oraz wybierz właściwą dla siebie aplikację.

Jeśli masz już firmę i lojalnych klientów lub ufasz swojej technologii i umiejętnościom marketingowym, możesz zacząć korzystać z własnego systemu do zamówień online. 

  • Wprowadzenie marki na rynek

Ponieważ coraz więcej ludzi zamawia jedzenie na wynos i z dostawą online, również wiele restauracji spełnia ich oczekiwania.

Jeśli chcesz się wyróżnić, stwórz lub ulepsz swoje strony na Facebooku, Twitterze i Instagramie oraz regularnie zamieszczaj posty. Rozważ wprowadzenie specjalnych ofert i promocji, aby zachęcić klientów do zakupu i zatrudnij profesjonalistów do wykonania wysokiej jakości zdjęć Twoich produktów.

Ten ostatni punkt jest najważniejszy, bo będzie to jedyny sposób na pokazanie ludziom, czego mogą się spodziewać, zanim złożą u Ciebie pierwsze zamówienie. 

Do promowania firmy możesz też wykorzystać kampanię e-mailową. 

Potrzebujesz więcej wskazówek? Sprawdź inne artykuły na naszym blogu – i zostań Partnerem Groupona, aby zaprezentować swoją nową Dark Kitchen szerokiemu gronu odbiorców.