21 pytań, które warto zadać na rozmowie kwalifikacyjnej: Behawioralne, sytuacyjne i dotyczące umiejętności

27 lut 2024

Zatrudnianie właściwych pracowników jest ważne dla każdej firmy – ale szczególnie dla małych firm, gdzie zasoby są ograniczone, a każdy członek zespołu się liczy. Oznacza to więc, że proces rozmowy kwalifikacyjnej jest kluczowym momentem zarówno dla Ciebie, jak również dla kandydata. Zadawanie właściwych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej może pomóc szybko dowiedzieć się, czy dany kandydat będzie dobrze pasował do Twojej firmy – nie tylko pod względem poziomu umiejętności, ale także nastawienia, zachowania, oraz systemu wartości. 

Dobre pytania do zadania podczas rozmowy kwalifikacyjnej obejmują te, które stanowią wyzwanie dla kandydata i zmuszają go do wyjaśnienia, w jaki sposób poradziłby sobie z trudną sytuacją, pobudzając tym samym krytyczne myślenie. Niektóre pytania mogą sprawdzać umiejętności kandydata oraz jego wiedzę związaną z danym stanowiskiem, podczas gdy inne mogą powiedzieć więcej o jego ogólnym podejściu do pracy.

Niezależnie od tego, czy szukasz następnego kierownika restauracji lub baru, czy też kolejnej kosmetyczki, zebraliśmy listę najlepszych pytań do zadania podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Pytania behawioralne

Behawioralne pytania kwalifikacyjne pomagają ocenić, jak kandydat może reagować na wyzwania w miejscu pracy, poprzez analizę jego dotychczasowych doświadczeń. Wypróbuj następujące pytania:

  • Opowiedz o sytuacji, w której udało Ci się osiągnąć sukces pracując pod presją.

W tym przypadku oczekujemy, że kandydat poda przykład sytuacji, w której dobrze poradził sobie z presją. Nie bez znaczenia jest też to, czy kandydat jest w stanie opisać sytuację zachowując pewność siebie. To dobry moment na sprawdzenie jego opanowania.

  • Jak udało Ci się uratować sytuację po popełnieniu błędu w pracy?

Błędy się zdarzają – a dobry pracownik będzie umiał je przemyśleć, pokazać, że potrafi wyciągać wnioski i wyjaśnić, jak poradził sobie z następstwami. Skromność i szczerość to cechy niezbędne u każdego pracownika.

  • Opowiedz o jednym przypadku, kiedy udało Ci się osiągnąć wyznaczony przez siebie cel.

Cele biznesowe i cele osobiste wskazują na oddanie i zaangażowanie. Oczekujemy, że kandydat wyjaśni wyznaczone cele, opisze wyzwania, przed którymi stanął (jeśli takie miały miejsce) podczas ich realizacji i przedstawi sposób w jaki je pokonał.

Pytania sytuacyjne

Pytania sytuacyjne stanowią okazję dla kandydata do wyjaśnienia, w jaki sposób zamierza sobie radzić z sytuacjami, które może w przyszłości napotkać na danym stanowisku. Rozważ zadanie następujących pytań:

  • Jak zareagujesz, jeśli ktoś poprosi Cię o wykonanie zadania, na którym się nie znasz?

W tym przypadku dobry kandydat może wykazać się uczciwością, przyznając, że nie wie, jak wykonać zadanie i prosząc o pomoc. Jednak najlepiej byłoby, gdyby wykazał się również inicjatywą i przynajmniej spróbował wcześniej znaleźć rozwiązanie.

  • Poproszono Cię o współpracę z innym pracownikiem, z którym zwykle się nie dogadujesz. Jak zachowasz się w takiej sytuacji?

Ta sytuacja pokaże Ci, czy kandydat jest graczem zespołowym. Zależy nam, aby kandydat wyjaśnił, że poświęci niezbędny czas na poznanie współpracownika i znajdzie sposób na nawiązanie współpracy w dobrej atmosferze.

  • W jaki sposób przyjmujesz konstruktywną krytykę?

Słuchanie i analizowanie uwag od innych pracowników ma ogromne znaczenie dla naszego rozwoju, dlatego kandydat powinien być otwarty na konstruktywną krytykę i wyjaśnić, że weźmie ją pod uwagę i podejmie aktywne działania w celu wprowadzenia zmian.

Kandydaci, mogą zastosować metodę STAR przy udzielaniu odpowiedzi na pytania sytuacyjne podczas rozmowy kwalifikacyjnej:

  • Sytuacja (Situation). Opisują rzeczywistą sytuację, która miała miejsce.
  • Zadanie (Task). Wyjaśniają, co należało do ich obowiązków.
  • Działanie (Action). Opisują trudności, które wymuszały podjęcie działań.
  • Wynik (Result). Ujawniają wynik i wskazują czy wyciągnęli jakieś wnioski.

Pytania dotyczące umiejętności

Pytania dotyczące umiejętności powinny być ukierunkowane na uzyskanie od kandydata informacji na temat talentów, które sprawiają, że to właśnie on powinien otrzymać pracę na danym stanowisku. Będziesz w posiadaniu informacji na temat jego poprzednich stanowisk, ukończonych szkoleń i posiadanych kwalifikacji – więc poproś kandydata, aby pokazał Ci jak zamierza wykorzystać informacje zawarte w swoim CV w praktyce. Jest to szczególnie ważne w przypadku stanowisk związanych z obsługą klienta, gdzie ważne jest, aby sprawdzić teoretyczne kompetencje w zetknięciu z rzeczywistością.[3]

  • Jak poradzisz sobie z niezadowolonym klientem?

Jeśli, na przykład, zatrudniasz pracowników baru lub restauracji, będziesz oczekiwać od nich, że postarają się naprawić sytuację, przepraszając i być może oferując klientowi darmowy napój lub zniżkę (w zależności od polityki firmy).

  • Opowiedz o sytuacji, w której udało Ci się spełnić żądania klienta.

W tym pytaniu chodzi o udowodnienie, że kandydat potrafi wykorzystać swoje umiejętności w kontaktach z klientami w profesjonalny sposób, który sprawi, że wszystkie strony będą zadowolone.

  • Klient wyszedł zadowolony, ale później wrócił i złożył skargę. Jak zachowasz się w takiej sytuacji?

Wszystko zależy od sytuacji, ale czasem łatwo można rozwiązać problemy niezadowolonych klientów. Jeśli zatrudniasz pracowników salonu, może to wyglądać następująco: klientka jest zadowolona z wyglądu paznokci, ale lakier na jednym z nich pęka kilka godzin później, więc przeprosiny i bezpłatna korekta mogą rozwiązać sytuację. Niech kandydat pokaże, że umie rozwiązywać problemy w sytuacjach tego typu, odpowiednich dla danego stanowiska.

Najważniejsze wskazówki: jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną

Tak możesz sprawdzić, czy kandydat jest gotowy do roli – ale czy wiesz już wszystko co trzeba, aby przeprowadzić skuteczną rozmowę kwalifikacyjną? Niezależnie od tego, czy szykujesz się do przeprowadzenia swojej pierwszej rozmowy, czy jesteś doświadczonym profesjonalistą, zawsze warto podszlifować swoją technikę, aby wszystko przebiegło sprawnie.

Przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych przez telefon

Możesz przeprowadzić rozmowę telefoniczną przed rozmową twarzą w twarz. Podczas rozmów telefonicznych należy wsłuchiwać się w ton głosu rozmówcy, aby wyłapać jego wahanie, niezdecydowanie i pewność siebie. Zanim sięgniesz po telefon, przygotuj listę pytań do rozmowy telefonicznej. Powinny to być wypróbowane i sprawdzone pytania wstępne, które pozwolą ocenić, jak poważny jest kandydat i dlaczego jest zainteresowany danym stanowiskiem:

  • Jakie są Twoje najmocniejsze strony?
  • Co uważasz za swoją największą wadę?
  • Co Twoim zdaniem sprawia, że dobrze nadajesz się na to stanowisko?
  • Dlaczego wybrałeś/aś naszą firmę?

Prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych twarzą w twarz

Przeprowadzając rozmowę twarzą w twarz, spróbuj zaprezentować się kandydatom, tak jak oczekujesz, że oni będą zachowywać się wobec klientów. Jeśli chodzi o przygotowanie pytań do takiej rozmowy, zadbaj o wybór pytań behawioralnych i sytuacyjnych, takich jak te wymienione powyżej. Inne przykłady pytań podczas rozmowy twarzą w twarz:

  • Opowiedz o sytuacji, w której zrobiłeś/zrobiłaś dużo więcej niż tego od Ciebie oczekiwano.
  • Opisz sytuację, w której udało Ci się rozwiązać problem.
  • Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zrobić coś, co chciałbyś/chciałabyś móc zmienić?
  • Jak zareagujesz jeśli klient przyjdzie i zażąda rozmowy z Twoim przełożonym?

Odpowiedzi są istotne, ale ważny jest również sposób, w jaki są udzielane. Szukamy ludzi pozytywnych i pełnych pasji, którzy będą umieli w ten sposób zaprezentować się Twoim klientom i kontrahentom.

Przeprowadzanie wirtualnych rozmów kwalifikacyjnych

Jedną z pierwszych rzeczy, które musisz zrobić jeśli zdecydujesz się na rozmowę wideo, jest sprawdzenie oprogramowania i upewnienie się, że umiesz z niego sprawnie korzystać. Rozmowy wideo mogą być wykorzystywane zarówno w ramach rozmowy wstępnej, na tych samych zasadach co rozmowy telefoniczne, jak i w ramach rzeczywistej rozmowy kwalifikacyjnej, aby zaoszczędzić czas i ograniczyć konieczność podróży. Kiedy wszystko jest już gotowe, możesz zacząć zadawać pytania. Oto kilka pomysłów na dobre, uniwersalne pytania, które warto rozważyć:

  • Opowiedz o sytuacji, w której miałeś do czynienia z konfliktem w pracy.
  • Jakie są Twoje cele zawodowe?
  • Jak elastyczne są godziny, w których jesteś w stanie pracować?
  • Opowiedz o sytuacji, w której zadałeś/aś pytanie komuś, kto nie okazał się pomocny. Jak sobie z tym poradziłeś/aś?

Dowiedz się więcej o tym, jak zbudować swój idealny zespół, przeglądając więcej treści Groupon Merchant.