Co to jest misja firmy i jak ją napisać?

27 lut 2024

Misja firmy określa cele i główne wartości firmy. Jest to niezbędne narzędzie do budowania Twojej marki i zapewnienia, że Twoi pracownicy wiedzą, w którym kierunku ma podążać Twoja firma, aby odnieść sukces. Jeśli nie masz jeszcze deklaracji misji firmy lub chcesz ją udoskonalić, przeczytaj poniższy poradnik, aby dowiedzieć się więcej.

Co to jest misja firmy?

Skuteczna misja firmy to jasny i zwięzły tekst, który określa powód istnienia Twojej firmy i cele, jakie chcesz, aby ona osiągnęła.

Dlaczego misja firmy jest istotna? Przydaje się ona, gdy podejmujesz długoterminowe decyzje strategiczne, ponieważ pomaga Ci skupić się na Twoich głównych założeniach. Daje Ci punkt odniesienia dla każdej decyzji, jaką podejmujesz. Jeśli decyzje, które podejmujesz, nie są zgodne z celami nakreślonymi w Twojej deklaracji misji firmy, prawdopodobnie należy je jeszcze raz przemyśleć.

Misja firmy a wizja firmy

W przeciwieństwie do misji firmy, wizja firmy określa ostateczny cel Twojej firmy. Jest również znacznie krótsza i zwykle składa się tylko z jednego zdania.

Na przykład, oto wizja Amazona:

Naszym celem jest zostanie najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie; chcemy zbudować miejsce, w którym ludzie mogą znaleźć i odkryć wszystko, co chcieliby kupić online.

Wizja lub misja firmy a wartości firmy

Deklaracja wartości firmy przedstawia zarówno klientom, jak i pracownikom, jakie jest stanowisko firmy w najważniejszych kwestiach oraz określa jej podstawowe wartości.

Treść misji firmy

Najlepsze deklaracje misji firmy w jasny sposób przedstawiają:

  • Kto jest klientem docelowym
  • Co oferujesz i dlaczego warto się tym zainteresować
  • Dlaczego Twoja firma jest godna uwagi
  • Twoje kluczowe rynki

Istnieją trzy główne obszary, które powinny znaleźć się w Twojej deklaracji misji firmy:

Cele: Czy zajmuje się Twoja firma? Co dostarcza? Dlaczego jest wyjątkowa? Przypomnij sobie dzień, w którym przyszedł Ci do głowy pomysł na Twój własny biznes. Jaki cel Ci przyświecał?

Kierunek: To Twój plan. Plan na teraz, na przyszłość, a nawet jeszcze dalej. Nie wahaj się. Jeśli chcesz osiągnąć sukces i zostać liderem w swojej dziedzinie, napisz to. Nie pozostawiaj żadnych wątpliwości. Twoja deklaracja misji firmy powinna być wypełniona motywacją i pasją.

Najważniejsze kwestie: To właśnie sprawia, że Twoja firma jest Twoją firmą. Co jest dla Ciebie najważniejsze? Pokaż wszystkim nie tylko jak się wyróżniasz, ale też dlaczego.

Każdy z tych trzech składników może być wykorzystany indywidualnie do stworzenia krótkiej deklaracji misji Twojej firmy, ale zebrane razem tworzą pełny obraz. To właśnie te cele mogą sprawić, że ktoś będzie chciał dla Ciebie pracować albo będzie chciał u Ciebie wydać pieniądze.

Jak napisać misję firmy

Teraz, kiedy wiemy już dlaczego to robimy i co wchodzi w skład misji, nadszedł czas, aby omówić  jak napisać misję firmy.

Zadaj sobie kluczowe pytania

Najpierw zadaj sobie kilka kluczowych pytań:

  • Jaki jest cel Twojej firmy?
  • Czego ludzie mogą od niej oczekiwać?
  • Co jest najważniejsze dla Twojej firmy?
  • Jakie wartości są dla niej najważniejsze?
  • Do czego dąży Twoja firma i czym chce się stać?

Na przykład, misja Forbesa wygląda następująco: “Dostarczanie naszej społeczności zamożnych decydentów biznesowych, informacji o ludziach, ideach i technologiach zmieniających świat.”

Odpowiedz jasno na te kluczowe pytania 

Następnie upewnij się, że faktycznie odpowiadasz na pytania w jasny, zrozumiały sposób. Twoim celem jest, aby klienci wiedzieli czym się zajmujesz już od pierwszej linijki Twojej misji. ASOS, na przykład, pisze: “Naszą misją jest stać się miejscem numer jeden na świecie dla kochających modę dwudziestolatków.” Nawet ktoś niezaznajomiony z marką ASOS zrozumiałby, czym mniej więcej zajmuje się firma na podstawie tylko tego jednego zdania.

W opisie możesz zawrzeć kilka celów biznesowych –  mogą się one skupiać na perspektywie długoterminowej. PayPal uwzględnia swoje cele w deklaracji misji: “Tworzenie najwygodniejszych, bezpiecznych i opłacalnych rozwiązań płatniczych w internecie.”

Mów/pisz w czasie teraźniejszym

Skup się na teraźniejszości – wizja firmy dotyczy przyszłości, podczas gdy misja firmy skupia się na tym, co jest tu i teraz.

Oto przykład deklaracji misji firmy w czasie teraźniejszym z Whole Foods: „…wspieramy zdrowie i dobre samopoczucie zarówno naszych klientów, członków zespołu i ogólnie organizacji biznesowych – jak i całej planety”.

Wyrażaj się zwięźle

Nie musisz tworzyć bestsellera. Niektóre z najlepszych deklaracji misji firmy są jednocześnie najkrótsze. Potrzebujesz jedynie krótkiego i jasnego komunikatu, który doskonale podsumuje Twoją firmę. Jeśli słowa mówią same za siebie i zawierają cele Twojej firmy, potrzebujesz nie więcej niż dwie linijki.

Oto kilka doskonałych (i zwięzłych) deklaracji misji niektórych czołowych światowych marek:

Google: Uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by były powszechnie dostępne i użyteczne.

LinkedIn: Kontaktowanie ze sobą specjalistów na całym świecie w celu umożliwienia im osiągnięcia większej skuteczności i odniesienia sukcesu.

A oto dwa inne przykłady, które są nieco dłuższe – ale wciąż stosunkowo zwięzłe:

Spotify: Wykorzystanie potencjału ludzkiej kreatywności poprzez zapewnienie milionom twórczych artystów możliwości czerpania zysków z ich utworów i miliardom fanów możliwości czerpania przyjemności i inspiracji z tych utworów.

Apple: Apple projektuje komputery Mac, najlepsze komputery osobiste na świecie, wraz z OS X, iLife, iWork i profesjonalnym oprogramowaniem. Apple przewodzi cyfrowej rewolucji muzycznej dzięki swoim iPodom i sklepowi internetowemu iTunes. Apple odkrył na nowo telefon komórkowy dzięki rewolucyjnemu iPhone’owi i App Store oraz definiuje przyszłość mobilnych multimediów i urządzeń komputerowych za pomocą iPada.

Misja Twojej firmy może się z czasem zmienić

Tak było w przypadku Apple. Jeśli Twoja firma musi iść z duchem czasu, Twoja deklaracja musi zostać zaktualizowana, aby pasowała do nowych standardów. Nie mamy tutaj na myśli wielkich, gruntownych zmian – często wystarczą delikatne korekty.

Jeśli zastanawiasz się, jak wyglądała oryginalna deklaracja misji Apple’a, oto jak została ona przedstawiona przez Steve’a Jobsa w 1980 roku: “Przyczynienie się do rozwoju świata poprzez tworzenie narzędzi dla umysłu, które wspomogą rozwój ludzkości.” Robi wrażenie, prawda?

Tak długo, jak pamiętasz o zdefiniowaniu swojego celu, oferujesz inspirację oraz dokładnie określasz czym zajmuje się firma, Twoja deklaracja z pewnością będzie równie skuteczna jak te przedstawione powyżej.

Jeśli Twoja marka posiada silną tożsamość, a jej cele zostały ujęte w atrakcyjnej deklaracji misji, Twoja firma jest na dobrej drodze do odniesienia sukcesu. Zarejestruj się, aby zostać Partnerem Groupon i już dziś dotrzeć do większej liczby klientów.