Jeśli chcesz przyciągnąć do firmy klientów i być o krok przed konkurencją, musisz wiedzieć, kogo dokładnie szukasz. Określenie konkretnego typu klienta pozwoli Ci dopasować do niego materiały marketingowe, oferty i wizerunek marki, tak aby dotrzeć ze swoim przekazem do grupy docelowej.
Każda firma ma swojego idealnego klienta. Nie chodzi o konkretną osobę, ale fikcyjne wyobrażenie typu człowieka, którego chcesz przyciągnąć. Aby jak najlepiej określić swoją grupę docelową, trzeba zgromadzić jak najwięcej szczegółowych danych.
Ustalenie profilu idealnego klienta wymaga badania rynku. Ankiety, grupy fokusowe i rozmowy z obecnymi klientami pomogą zawęzić listę cech ludzi zainteresowanych Twoją ofertą. Ogólne badanie rynku w okolicy da Ci wgląd w potrzeby klientów względem firm podobnych do Twojej. Narzędzia do analizy mediów społecznościowych podpowiedzą, kto wchodzi w interakcje z Twoją marką i w jaki sposób robią to poszczególne grupy.
Im więcej danych zbierzesz, tym lepiej. W miarę gromadzenia informacji zaczniesz zauważać pewne trendy, które możesz wykorzystać do stworzenia profilu idealnego klienta.
Profil klienta (ang. buyer persona) to po prostu wymyślona postać posiadająca charakterystyczne cechy osób z Twojej grupy docelowej. Stwórz profil tej postaci i wykorzystuj go przy projektowaniu nowych materiałów reklamowych i kampanii promocyjnych skierowanych do danej grupy.
Szczegółowość i rodzaj informacji potrzebnych do stworzenia profilu klienta zależy od typu Twojego przedsiębiorstwa. Restauracja potrzebuje innych danych niż biuro podróży czy warsztat samochodowy. Dane, które warto ująć w profilu idealnego klienta to:
Niektóre z tych informacji, na przykład wiek i płeć, będzie dość łatwo określić, ale inne mogą być trudniejsze do uchwycenia. A są to często najważniejsze elementy, bo to one wyjaśniają prawdziwe potrzeby Twoich klientów. Nakreślenie efektywnego profilu klienta to zadanie wymagające precyzyjnego podejścia; nie wystarczy kilka powierzchownych obserwacji.
W wielu przypadkach nie ma jednego idealnego klienta. I tu pojawia się temat segmentacji rynku. Różne części Twojej działalności mogą być atrakcyjne dla różnych grup, musisz więc sklasyfikować te części, tak aby prowadzić efektywną strategię marketingową, która poszerzy Twoją bazę klientów. Może okazać się, że istnieje nawet 10 do 20 różnych typów klientów, którzy regularnie korzystają z usług firmy, a dla każdej z tych grup możesz stworzyć oddzielny profil. Gotowy szablon pomoże Ci w organizacji i upewnieniu się, że każda z opisanych grup ma podobne kategorie zgromadzonych informacji.
Nie musisz jednak od razu tworzyć profili klienta dla każdej grupy. Wybierz najpierw najliczniejsze z nich i opracuj dwa lub trzy profile, a z czasem stwórz ich więcej.
W niektórych wypadkach sprawdza się również opracowanie negatywnych profili, aby zdystansować się od klientów o niskiej jakości i efektywniej zarządzać budżetem. Negatywny profil to przeciwieństwo profilu idealnego klienta, zatem określenie cech takich osób pomaga zawężać grono klientów, których naprawdę potrzebujesz.
Bez względu na to, ile profili uda Ci się opracować, nadaj każdemu z nich imię i osobowość. Nazwanie idealnego klienta sprawia, że wydaje nam się prawdziwą osobą, a to pomaga w planowaniu działań marketingowych.
Profil marketingowy klienta pomaga tworzyć spersonalizowane kampanie reklamowe skupione na konkretnym segmencie bazy klientów. Oznacza to, że możesz używać innego języka w mailach wysyłanych do różnych grup zainteresowanych wydarzeniami organizowanymi przez firmę lub umieszczać spersonalizowane reklamy skierowane do różnych grup. Większość platform społecznościowych pozwala na kierowanie reklam do precyzyjnie określonych grup, co daje kolejny sposób na dotarcie marki do potencjalnych klientów.
Efektywne kierowanie działań marketingowych wymaga całościowej strategii, nie tylko pojedynczej kampanii reklamowej. Zastanów się, gdzie Twój idealny klient lubi spędzać czas i co zachęca go do podjęcia decyzji o kupnie, aby docierać do klientów w danej grupie docelowej.
Różne typy klienta mogą mieć różne motywacje dotyczące zakupów. Wykorzystuj wszystkie aspekty swojego przedsiębiorstwa, aby przyciągnąć zróżnicowane grupy demograficzne. Elementy, które możesz dostosowywać, by zachęcić klientów o różnych profilach to na przykład cena produktu lub usługi, różne opcje opakowania i emotywna strona reklam.
Gdy Twoja firma będzie gotowa na podjęcie działań marketingowych skierowanych do konkretnych grup, pozwól Grouponowi pomóc Ci w projektowaniu promocji i monitorowaniu Twojego sukcesu.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone. GROUPON jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Groupon, Inc.