Dowiedz się:
Społeczna odpowiedzialność biznesu (z angielskiego „corporate social responsibility”, CSR) polega na tym, że firma opiera swoją codzienną działalność na ważnych dla siebie zasadach i wartościach etycznych. Strategia CSR, zamiast być jedynie miłym dodatkiem, może demonstrować zaangażowanie marki w napędzanie zmian i wspieranie społeczności – na każdym etapie działań.
Polityka CSR może wyznaczać cele w takich kwestiach jak wpływ na środowisko, zrównoważony rozwój i ochrona pracowników. Może ona wykraczać poza podstawowe wymogi prawne, by wykazać się odpowiedzialnością wobec pracowników i klientów. A mianowicie pokazać, że firma stara się wprowadzać pozytywne zmiany – od środka i na zewnątrz.
Coraz więcej klientów chętniej obdarza zaufaniem firmy, które wspierają sprawy społeczne i ekologiczne. Poza tym CSR może bardzo pozytywnie wpłynąć na Wasz wizerunek.
Z tego artykułu dowiesz się, jak wybrać kwestie najważniejsze dla Twojej firmy i jak wdrożyć je w stworzenie zrównoważonego programu CSR.
Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy wszystkich aspektów działalności firmy i obejmuje konkretne pozytywne zmiany. Zwykle dotyczy obszarów takich jak:
Twoja firma może nie posiadać wystarczających środków lub budżetu, by podjąć wszystkie takie inicjatywy. Ale jako firma lokalna nadal możecie inspirować się swoimi wartościami i kształtować swoją politykę tak, by przynosiła korzyści, przyciągała nowych klientów i angażowała pracowników.
Skupiając swoje wysiłki na działalności charytatywnej, etycznej i środowiskowej, możesz pokazać światu, że Twoja firma chce być lepsza i aktywnie stara się zmieniać świat.
Nawet tak małe zmiany mogą wywrzeć duży wpływ na ślad węglowy Twojej firmy. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę Forum Odpowiedzialnego Biznesu lub stronę inicjatywy klimatycznej Chapter Zero Poland .
Najważniejszą cechą strategii społecznej odpowiedzialności biznesu jest sposób, w jaki praktyki i metody CSR są wkomponowane w Twoją działalność. Zorganizowanie imprezy promocyjnej na rzecz lokalnej organizacji non-profit jest bardzo wartościowym działaniem, ale musisz myśleć długofalowo o tym, w jaki sposób możesz kontynuować ten proces i zintegrować go z codziennymi działaniami.
Oto kilka kwestii, które warto rozważyć przy planowaniu celów CSR.
Możliwe, że Ty i Twój zespół już dodajecie firmie wartości, stosując energooszczędny sprzęt lub biorąc udział w wolontariacie. Postaraj się sformalizować te procesy tak, by były centralną częścią Waszej strategii CSR.
Pewne wartości etyczne są zapewne wspólne dla Ciebie i Twoich klientów – możliwe, że to m.in. z ich powodu są lojalni wobec firmy. Dowiedz się, co jest istotne dla Twojej społeczności i w branży, w której działasz. Następnie sprawdź, czy jest coś, co możesz zmienić na lepsze.
Raport Microsoftu z 2020 r. na temat CSR3 przedstawiał przekazanie przez korporację 380 mln dolarów na zabezpieczenie i budowę 6000 przystępnych cenowo mieszkań w Seattle i jego okolicach.
Twoja firma prawdopodobnie nie ma takich sum do wydania na projekty CSR, musisz więc znaleźć własne sposoby na osiągnięcie swoich celów.
Wyznacz sobie konkretne cele, realistycznie oceniając, co możesz zrobić, i poświęć na to czas i środki, które masz do dyspozycji. Jeśli cele okażą się zbyt ambitne, prawdopodobnie zarzucisz ich wykonanie.
Jeśli Twoje działania w zakresie odpowiedzialności społecznej są zbyt rozproszone, skup się na tych, które będą korzystne również dla firmy. Jeżeli Twoje pomysły na oszczędzanie energii zaczęły przynosić oszczędności, zastanów się, jak możesz przekształcić te oszczędności w większą inwestycję w środowisko.
Ponadto, jeśli lokalna reputacja firmy zyskuje dzięki działalności charytatywnej, zacieśniaj dalej relacje ze społecznością, angażując się w kolejne projekty dobroczynne.
Podejdź do realizacji swojej strategii CSR z rozwagą, planując regularne podsumowania działań i ich efektywności.
Zachowaj elastyczność i zmieniaj to, co się nie sprawdza. Daj sobie i swoim pracownikom czas na wprowadzenie małych zmian, które będą miały duży wpływ na wszystkich.
Odkryj więcej sposobów na wspieranie lokalnej społeczności i przyciąganie uwagi klientów. Zostań Partnerem Groupon, by wygenerować większą świadomość marki i poznać sposoby na wprowadzanie innowacji w swojej firmie.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone. GROUPON jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Groupon, Inc.