Jak stworzyć biznesplan spa

28 lut 2024

Dla Ciebie jako właściciela spa priorytetem są klienci. Przychodzą do Twojej firmy, aby zrobić coś dla siebie, a Twoim zadaniem jest sprawić, by wychodząc czuli się lepiej niż przed przybyciem. Od roku 2013 branża spa rośnie w tempie 6% rocznie1, co tworzy mnóstwo możliwości dla nowych firm. Prężnie rozwijający się sektor oferuje dużo przestrzeni dla początkujących przedsiębiorców, a inwestorów przyciąga perspektywa dalszego stałego rozwoju branży. Zanim zaczniesz swoją przygodę z tego typu firmą, musisz napisać biznesplan dla spa. Mamy dla Ciebie porady zarówno na temat biznesplanu spa, jak i biznesplanu dla centrum odnowy biologicznej.

Dlaczego biznesplan spa jest ważny?

Biznesplan spa jest kluczowym dokumentem na każdym etapie tworzenia firmy. Nie jest jednak to dokument statyczny, powinien on ewoluować wraz z przedsiębiorstwem. W fazie początkowej biznesplan spa działa jak projekt pomysłu na biznes, pomagając w ocenie wykonalności celów poprzez wdrażanie strategicznych planów. W miarę rozwoju firmy biznesplan stanie się ważnym narzędziem do planowania działań marketingowych i finansów. Kiedy Twoje spa przeobrazi się w silną firmę, możesz wykorzystać biznesplan do zdobycia funduszy potrzebnych do planowania rozwoju.

Najlepsza porada: Poczytaj gotowe przykłady biznesplanów spa, zanim zaczniesz, aby poznać ogólne założenia tego typu dokumentu.

Od czego zacząć tworzenie biznesplanu spa

Pisanie biznesplanu spa może wydawać się trudnym zadaniem. Rozbicie procesu na części za pomocą tego wzoru biznesplanu spa może pomóc w stworzeniu planu, który przyda się przez lata.

Krok 1: Opisz firmę

W pierwszej części biznesplanu spa opisujesz charakter swojej firmy. Obejmuje ona wszystkie istotne dane kontaktowe wraz z nazwą firmy, adresem i strukturą biznesową. Należy tu również zawrzeć opis misji firmy, wizję organizacyjną i operacyjną oraz filozofię obsługi klienta.

Krok 2: Zaplanuj finanse

Krok drugi obejmuje wszystkie aspekty finansowe, począwszy od wysokości kapitału początkowego, jaki będzie potrzebny na rozpoczęcie działalności, po przewidywane zyski i prognozy dotyczące czasu potrzebnego na spłatę zaciągniętego kredytu. Należy dołączyć przewidywane sprawozdania finansowe na okres co najmniej trzech lat lub do momentu, w którym według wyliczeń firma zacznie przynosić zyski. Trzeba też wymienić wszystkie potencjalne źródła kapitału początkowego i wyliczyć wszystkie początkowe wydatki, nawet te najmniejsze. Należy podać wiarygodne szacunki dotyczące liczby spodziewanych klientów i tempa wzrostu bazy klientów. Na podstawie tych szacunków można przewidzieć bieżące koszty i przychody.

Krok 3: Przeanalizuj rynek docelowy

Rynek docelowy to konkretna grupa odbiorców, do której kierujemy nasze usługi – osoby, które najprawdopodobniej skorzystają z naszej oferty. Definiując rynek docelowy, staraj się zachować precyzję, nie ograniczając się jednak nadmiernie. Zbyt szeroki rynek docelowy to ryzyko rozmycia unikalnej oferty, która odróżnia firmę od konkurencji. Zbyt wąski zakres badania rynku to ryzyko utraty potencjalnych klientów.

Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy określaniu rynku docelowego, to płeć, wiek, lokalizacja, zatrudnienie, przedział dochodów i sposób spędzania wolnego czasu.

Krok 4: Lokalizacja, zezwolenia i licencje

Miejsce, w którym  zlokalizujesz swoją firmę, będzie miało wpływ na to, jak duży będzie ruch. W miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą tam spontanicznie pojawiać się klienci. Jeśli jednak Twoim celem jest oferowanie ekskluzywnych usług dla wyższego segmentu rynku, warto wybrać bardziej ustronne miejsce. 

Może być potrzebna zgoda na prowadzenie działalności gospodarczej, mogą też być wymagane licencje branżowe. W tej części biznesplanu spa przedstaw wszystkie szczegóły dotyczące uzyskanych, wymaganych lub oczekiwanych zezwoleń i licencji.

Krok 5: Plan marketingowy i budżetowy

W kolejnym etapie tworzenia biznesplanu spa określamy wszystkie sposoby prowadzenia marketingu firmy. Obejmuje to rodzaje platform społecznościowych, z których planujesz korzystać, katalogów, w których firma będzie wymieniona i wszelkie inne formy promocji, których użyjesz, na przykład marketing e-mailowy. Wyjaśnij, w jaki sposób Twoja strona internetowa będzie przyciągać klientów do Twojej firmy, a także przeanalizuj, które lokalne stacje radiowe, gazety i czasopisma będą chciały promować Twoją firmę. Możesz też dołączyć analizę decyzji o korzystaniu lub niekorzystaniu z promocji takich jak zniżki, nagrody, programy lojalnościowe lub członkowskie mające zachęcić klientów do powrotu.

Krok 6: Rozplanuj usługi

Usługi, które będziesz oferować mogą zadecydować o Twoim sukcesie. Użyj tej części szablonu biznesplanu spa, by zaplanować oferowane usługi, uwzględniając szczegółowe badania rynkowe pokazujące wartość, jaką mogą one przynieść lokalnej społeczności i jak odróżniają się od usług oferowanych przez konkurencję. Przedstaw pomysły na pakiety usług, na przykład specjalne pakiety dla panien młodych lub na wieczory panieńskie, oferty urodzinowe i prezentowe. Należy też opisać sprzęt potrzebny do wykonywania tych usług oraz filozofię obsługi klienta.

Krok 7: Przedstaw swój zespół

Potencjalni inwestorzy chcą dowiedzieć się czegoś nie tylko o firmie, w którą inwestują,  ale również o ludziach, którzy ją tworzą. Przedstaw zespół kierowniczy w ramach biznesplanu spa, prezentując istotne informacje o doświadczeniu i kwalifikacjach pracowników. Jeśli zamierzasz korzystać z zewnętrznych usługodawców, aby poszerzyć zakres usług, należy podać informacje również o nich. Jeśli w firmie są inne osoby, które mają w niej udział, np. współzałożyciele lub inwestorzy, którzy będą również pełnić funkcje kierownicze, dodaj krótkie biogramy każdej z tych osób.

Krok 8: Opisz codzienną działalność

Oprócz przedstawienia swojego zespołu należy również szczegółowo określić, kto będzie odpowiedzialny za co w codziennym funkcjonowaniu firmy. Należy sporządzić listę wszystkich czynności, które będą musiały być wykonane każdego dnia, i wskazać osoby odpowiedzialne za zapewnienie, że czynności te zostaną wykonane na wysokim poziomie. Można również zamieścić ogólne opisy stanowisk pracy z wyszczególnieniem obowiązków każdej z ról w przedsiębiorstwie, takich jak recepcjonista, kosmetyczka, kierowniczka i masażysta.

Krok 9: Załącz dokumenty

Główna część Twojego biznesplanu jest już gotowa. Na koniec należy stworzyć załącznik z dokumentami uzupełniającymi, które będą stanowić poparcie dla naszych założeń, przewidywań i prognoz. Mogą to być kopie zezwoleń i licencji, sprawozdania finansowe oraz wszelkie inne dokumenty, które według Ciebie mogą być istotne dla interesariuszy.

Krok 10: Streszczenie

Streszczenie biznesplanu umieszczamy na samym początku dokumentu przedstawianego zainteresowanym stronom. Warto jednak napisać je na sam koniec, bo informacje zawarte powyżej będą potrzebne do stworzenia podsumowania. Nie powinno ono zajmować więcej niż stronę lub dwie zawierające najważniejsze aspekty każdej części, dając potencjalnym inwestorom ogólny obraz sytuacji.

Przykłady biznesplanów spa

Przejrzenie przykładów biznesplanu spa przed rozpoczęciem pisania własnego może pomóc w pełni zrozumieć proces pisania planu i podsunąć kilka pomysłów na to, co należy w nim zawrzeć i jak najlepiej zaprezentować swój biznes. W internecie jest wiele gotowych szablonów biznesplanów, z których można skorzystać przy pisaniu tego dokumentu. Poniżej znajduje się kilka źródeł.

Każdy rodzaj firmy, bez względu na grupę docelową czy oferowane usługi potrzebuje planu na początek. Zarówno biznesplan spa, jak i biznesplan centrum odnowy biologicznej i wszystkich pokrewnych rodzajów firm musi zawierać informacje pomocne w planowaniu finansów i podejmowaniu innych decyzji w miarę przyszłego rozwoju firmy.

Dowiedz się, jak sprzedawać na Grouponie i uzyskać dostęp do mnóstwa porad i wskazówek, które ułatwią proces zakładania i rozwijania firmy. 

Linki

  1. https://gocohospitality.com/spa-business-plan/