Bilans pokazuje ogólny stan firmy w pigułce. Jest rodzajem sprawozdania z sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Znajomość specyfiki bilansów – i umiejętność ich odczytywania – pozwala szybko ocenić stan firmy w sposób obiektywny i w odniesieniu do konkurencji.
Bilans jest obowiązkowym elementem sprawozdania finansowego dla firm zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych lub takich, które wybrały taki sposób ewidencjonowania.1 Dokumenty finansowe, w tym bilans, firm wpisanych do KRS są dostępne publicznie2. Właścicielom innych firm bilans również może się przydać do oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa, określenia jego wartości i zachęcenia potencjalnych inwestorów. Może też pomóc w tworzeniu biznesplanu i prognoz – dając narzędzia potrzebne do rozwijania firmy.
Czego się dowiesz:
Bilans jest częścią sprawozdania finansowego firmy za określony okres.
Według prostej definicji bilans prezentuje własność i należności firmy – wszystko to na jednym arkuszu. Tak jak różne są branże, tak i bilanse mogą się różnić, ale generalnie każdy bilans pokazuje sumę aktywów, pasywów i kapitału własnego firmy.
Bilans jest najważniejszym spośród głównych elementów sprawozdania finansowego używanych przez przedsiębiorców i księgowych do interpretacji stanu finansowego firmy. Do pozostałych należą:
Ogólnie rzecz biorąc, bilans jest prostym sposobem na sprawdzenie, czy przedsiębiorstwo ma wystarczająco dużo pieniędzy, aby wywiązać się ze swoich zobowiązań finansowych – zapewniając szybki przegląd swoich krótkoterminowych wyników. Bilanse przydają się również w małych firmach do porównywania wyników z konkurencją.
Z bilansów możesz skorzystać każdy, ale są szczególnie istotne dla:
Ogólny układ bilansu jest podzielony na dwie części, które muszą się wzajemnie bilansować (stąd nazwa). Format ten wygląda następująco:
Aktywa = zobowiązania + kapitał własny
Części te powinny być poprawnie zaprezentowane w każdym bilansie. Przed zapoznaniem się z dalszymi szczegółami sprawdź, czy suma aktywów, suma zobowiązań i kapitałów własnych się zgadzają.
Układy bilansów mogą wyglądać różnie. Jedne będą przedstawiały oba elementy obok siebie, a w innych aktywa umieszcza się na górze, a dalej zobowiązania i kapitał własny.
Oto przykład bilansu Groupona z września 2020 roku:
Znajomość celu i układu bilansu to jedno, ale umiejętność jego interpretacji to inna sprawa. Umiejętność odczytywania bilansu pomoże Ci w weryfikacji wyników firmy, prognozowaniu i poznaniu jej ogólnego stanu. Może to zadecydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa.
Najprostszym sposobem interpretacji bilansu jest poznanie znaczenia jego trzech głównych części. Są to:
Kolejnym kluczowym elementem w bilansie jest data. Większość bilansów jest publikowana co kwartał lub co roku, co ułatwia określenie trendów, porównanie ich z wynikami z przeszłości i stwierdzenie, czy przedsiębiorstwo jest w dobrej czy złej kondycji. Jeśli sprawdzasz bilans, zawsze upewnij się, że jest on jak najbardziej aktualny.
Proste bilanse są podzielone na aktywa, pasywa i kapitał własny – ale bardziej złożone są rozkładane na więcej części.
Aktywa wykazane w bilansie są zazwyczaj podzielone na różne kategorie, w zależności od tego, co firma posiada. Zapewnia to przejrzysty, szczegółowy i dokładny wgląd w jej koszty operacyjne. Można je podzielić na dwa rodzaje:
Podobnie jak aktywa, zobowiązania można podzielić na dwa rodzaje:
Kiedy znasz już różne elementy bilansu, możesz używać różnych technik do analizowania zawartych w nim danych. Analiza wskaźników finansowych daje dobre wyobrażenie o stabilności finansowej firmy i jej modelu pracy, podczas gdy wskaźniki aktywności koncentrują się na rachunkach bieżących i sposobie funkcjonowania firmy.3
Wskaźniki te mogą być stosowane i analizowane przy użyciu danych liczbowych podanych w bilansie.
Przed rozpoczęciem tworzenia bilansu poszukaj kilku przykładów formatowania i układu dokumentu. Przygotuj szablon, a następnie wypełnij bilans według odpowiednich standardów:
Gdy stworzysz i przeanalizujesz bilans, mamy nadzieję, że Twoja firma okaże się w świetnej kondycji finansowej i może nawet będziesz szukać dalszych możliwości rozwoju.
Jeśli tak nie jest, przynajmniej masz już wiedzę potrzebną do poprawy sytuacji. Jeśli nie masz pewności, warto spytać o opinię księgowego lub księgową.
Jeżeli bilans wykazał, że Twoja firma potrzebuje zwiększenia sprzedaży i zysków, pomóc może współpraca z Grouponem. Nasza platforma pozwala natychmiastowo dotrzeć do rosnącego grona klientów, dzięki czemu kolejny bilans wypadnie dużo lepiej, niż poprzedni.
1 https://6krokow.pl/sprawozdanie-finansowe/
3 https://www.investopedia.com/articles/04/031004.asp
4 https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-bilans-czym-jest-i-o-jakich-zasadach-nalezy-pamietac
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone. GROUPON jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Groupon, Inc.