Franczyza firmy to duży krok w kierunku szybkiego rozwoju Twojej firmy. Zwiększa ona obecność Twojej marki w nowych lokalizacjach i przyciąga więcej klientów do głównego miejsca prowadzenia działalności.
Wiele największych światowych marek stosuje model franczyzy, aby rozszerzyć swoją działalność w USA1, wnosząc rocznie do gospodarki prawie 800 miliardów dolarów.
Franczyza ma jednak zarówno zalety, jak i wady.
Powinieneś mieć pewność, że franczyza jest dla Twojej firmy odpowiednia, zanim podejmiesz jakiekolwiek dalsze decyzje. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o różnych rodzajach franczyzy oraz o tym, czego możesz oczekiwać, rozwijając swoją firmę w ten sposób.
Franczyza wiąże się z umową pomiędzy firmą macierzystą a niezależnym operatorem (franczyzobiorcą). Firma macierzysta udziela franczyzobiorcy licencji na prawa do marki i jej produktów, który następnie działa pod parasolem większej firmy.
Franczyzobiorcy płacą opłatę początkową i regularne tantiemy jako część przychodów lub też stałą opłatę. W zamian mogą pominąć etap zakładania firmy i korzystać z prestiżu firmy macierzystej (franczyzodawcy), aby przyciągać klientów od pierwszego dnia.
Najważniejsza wskazówka dotycząca franczyzy: Franczyza może sprawić, że Twoja marka szybciej wystartuje w nowej lokalizacji, ale nadal warto zbadać lokalny rynek – i osiągnięcia potencjalnego franczyzobiorcy – aby ocenić swoje szanse na sukces.
Ponadto franczyzobiorcy przechodzą pełne szkolenie w zakresie prowadzenia działalności i korzyści wynikających z relacji z franczyzodawcą. Oznacza to wsparcie w ewentualnych kwestiach operacyjnych oraz marketingowych.
Franczyzy obejmują wiele branż i są atrakcyjne dla klientów z różnych środowisk. Od kawiarni po firmę kurierską, od restauracji typu fast food po klub fitness – franczyzy znajdziesz w większości dziedzin gospodarki.
Franczyzy stanowią zdecydowaną większość w przypadku niektórych marek – na przykład ponad 90% lokalizacji McDonald’s w USA2 należy do franczyzobiorców.
W branży hotelarskiej istnieją różne rodzaje umów franczyzowych, podyktowane charakterem prowadzonej działalności i codzienną rolą franczyzobiorcy.
Najważniejsza wskazówka dotycząca franczyzy: Twoja marka + Twoja firma = Twoje zasady. Upewnij się, że potencjalny franczyzobiorca wie wszystko, co powinien wiedzieć o Twojej marce tak, aby Twoi klienci wiedzieli, że są u Ciebie, a Ty zachowałeś wszystko to, co wyróżnia Twoją firmę.
Franczyza firmy ma zarówno zalety, jak i wady. Jeśli zastanawiasz się nad przejściem na franczyzę, musisz wziąć pod uwagę różne aspekty dotyczące kontroli franczyzobiorcy, Twojej reputacji oraz codziennych kwestii operacyjnych.
Najważniejsza wskazówka dotycząca franczyzy: Niektórzy przedsiębiorcy mogą zdecydować, że franczyza jest dla nich odpowiednia nawet jeszcze zanim zdecydują jakiego rodzaju firmę chcą prowadzić. W takim przypadku być może będziesz musiał zaprezentować im się tak samo dobrze, jak i oni musieli zaprezentować się Tobie – popracuj więc nad swoją umiejętnością przekonywania.
Tylko Ty tak naprawdę wiesz, czy Twoja firma jest gotowa do przejścia na franczyzę. Chociaż istnieje wiele korzyści finansowych i operacyjnych związanych z rozwojem marki dzięki franczyzie, wiąże się to również z przekazaniem pewnego stopnia kontroli nad Twoją firmą, z czym możesz nie czuć się komfortowo.
Zostań Partnerem Groupon, a uzyskasz dostęp do sieci małych firm, które dopiero rozwijają swoją działalność, docierając do nowych odbiorców i znajdując nowych klientów. Zarejestruj się już dziś.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone. GROUPON jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Groupon, Inc.