Jeśli nie masz w zwyczaju zbytnio przejmować się rotacją pracowników w swojej firmie, warto jednak przemyśleć ten temat.
Firmy działające w branży gastronomicznej, rozrywkowej i usługowej są szczególnie narażone na to zjawisko, a duża rotacja pracowników może oznaczać poważne problemy.
Nie tylko możesz w ten sposób stracić świetnych pracowników i mierzyć się z problemami pracy w zespole, zasobami oraz obsługą klienta, ale często wiąże się to również w wysokimi kosztami dla firmy. Szacuje się, że rotacja stanowisk kosztuje średnio 1 od 30% do 200% rocznego wynagrodzenia każdego pracownika, którego trzeba zastąpić.
Aby pomóc Ci zaoszczędzić pieniądze i zachować najlepszych pracowników na dłużej, zebraliśmy 10 najskuteczniejszych sposobów na utrzymanie zadowolenia personelu i zmniejszenie rotacji pracowników. Przeczytaj artykuł, aby poznać pomocne strategie.
Poprawa podejścia do zatrudniania nowych pracowników to pierwszy krok w zmniejszaniu rotacji pracowniczej. Jeśli zadbasz o to, by wybrani kandydaci 2 pasowali do kultury organizacyjnej firmy i samego stanowiska, zmniejszysz prawdopodobieństwo tego, że szybko uciekną.
Upewnij się, że w pełni znają zakres obowiązków, sposób działania firmy i wiedzą, czego mogą się spodziewać po pracy tutaj. Zanim zaczniesz prowadzić rozmowy rekrutacyjne, musisz też wiedzieć dokładnie, czego potrzebujesz.
Najważniejszym benefitem jaki można zaoferować pracownikom jest elastyczny grafik. Badania w USA wykazały, że 3 76% pracowników chętniej pozostałoby w swoim aktualnym miejscu pracy, gdyby pracodawca umożliwiłby pracę w elastycznych godzinach, zaś firmy zezwalające na pracę zdalną odnotowują o 25% niższy wskaźnik rotacji pracowników.
Elastyczne godziny pracy to świetny sposób na utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia pracowników przy niskim ryzyku dla firmy, o ile są one możliwe przy danym rodzaju działalności. Ustal jasne zasady, na przykład określając podstawowe godziny, w których pracownicy muszą pracować, a resztę pozostawiając elastyczną lub pozwalając im nadrabiać pracę w odpowiadające im dni.
Motywowanie pracowników jest ważne, ale równie istotne jest pokazanie im korzyści płynących z ciężkiej pracy. Oto możliwe benefity:
Benefity powinny być w miarę możliwości dopasowane do potrzeb Twoich pracowników. Zastanów się, jakie osoby zatrudniasz i co mogłyby one docenić, bo może je to potencjalnie zachęcić do pozostania w firmie na dłużej.
Nieciekawe miejsce pracy potrafi przygnębić. Popraw atmosferę, zwiększ produktywność i podnieś morale, tworząc kreatywne, żywe otoczenie. Nie musi to wiele kosztować, ale z punktu widzenia rotacji personelu bardzo ważne jest, by pracownicy czuli się komfortowo i byli zadowoleni.
Zainwestuj w ergonomiczne krzesła do pokoju wypoczynkowego, powieś kolorowe obrazy w swojej siłowni, salonie kosmetycznym lub restauracji, postaw kilka roślin i postaraj się, by Twoja firma była przestrzenią, w której miło się pracuje. Może warto zdecydować się na zakup ekspresu do kawy i zapewnić pracownikom wspólne miejsce do spędzania przerw?
Nie zapominaj, jak ważne jest, by przełożony był przystępną osobą. Jeśli Twoi pracownicy czują, że mogą porozmawiać z Tobą o potencjalnych problemach, masz większą szansę na rozwiązanie ich, zanim wymkną się spod kontroli i zaczną powodować trudności.
Zadbaj o to, by członkowie zespołu wiedzieli, że można porozmawiać z Tobą o kłopotach i zasygnalizować, co można by poprawić. Dzięki temu będziesz mieć możliwość naprawy tych kwestii, zanim ktokolwiek będzie chciał z ich powodu odejść.
Przy obniżaniu rotacji pracowników sprawienie, by lubili oni swoją pracę jest równie ważne, co utrzymanie wspólnej kultury pracy. Kwestia ta staje się coraz ważniejsza w nowoczesnym środowisku pracy, pomaga zarówno zwiększyć retencję, jak i wzmocnić tożsamość marki.
Skorzystaj z tego trendu i stawiaj na przejrzystość, włączaj pracowników w podejmowanie decyzji, dziękuj im za ich wysiłek i pomagaj im dbać o równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Atrakcyjne wydarzenia integracyjne mogą być strzałem w dziesiątkę. Są świetnym sposobem na utrzymanie motywacji pracowników i pomagają sprawić, by praca ich ekscytowała i cieszyła.
Nikt nie chce latami tkwić na tym samym stanowisku ani czuć, że jego ciężka praca idzie na marne. Informuj o możliwościach, jakie czekają na pracowników, którzy zostaną w firmie na dłużej, w tym o ścieżkach awansu.
Jeśli pokażesz, że mogą rozwijać karierę i osiągać swoje cele w Twojej firmie, mogą pozostać w niej dłużej.
Wszyscy pracownicy powinni utrzymywać odpowiedni poziom, ale pamiętaj, by doceniać tych, którzy wyróżniają się swoją pracą.
Może to być nagroda dla pracownika miesiąca, do której nominują członkowie zespołu, program nagród lub premia roczna – ważne, aby było to coś, do czego pracownicy mogą dążyć. Pokazanie pracownikom, że ich doceniasz może zwiększyć ich lojalność.
Udowodnij pracownikom, że dbasz o ich umiejętności, organizując regularne sesje szkoleniowe. Nie tylko pomoże to zmotywować personel do nauki nowych rzeczy, ale też zapobiegnie poczuciu stagnacji.
Firma również skorzysta na tym, że pracownicy zdobędą nowe umiejętności i przełoży się to na przykład na wyższą jakość obsługi klienta.
Kto lepiej podpowie, jak obniżyć rotację pracowników niż oni sami? Raz na miesiąc lub kwartał wysyłaj im do wypełnienia ankiety zawierające pytania o poziom satysfakcji z miejsca pracy, rozwoju zawodowego i inne kwestie, które chcesz poprawić.
Pamiętaj, by były one anonimowe, aby ankietowani mogli być jak najbardziej szczerzy i traktuj wszystkie opinie zwrotne w proaktywny sposób.
Wzmacniaj relacje pomiędzy pracownikami i zespołami, zachęcając do współpracy. Wpłynie to pozytywnie na poziom satysfakcji i produktywność pracowników, a także na atmosferę w zespole.
Regularnie urządzaj burze mózgów w celu wprowadzania usprawnień lub nowych strategii, wciągając do wymiany myśli osoby z różnych zespołów. Ważne jest, by kultywować ideę solidarności i tworzyć firmę, w której wskaźnik rotacji pracowników spada, bo ludzie po prostu chcą w niej pracować.
Poszerzaj grono klientów i zyskaj dostęp do fantastycznych materiałów, rejestrując się jako Partner Groupona. Rejestracja jest prosta i da Ci dostęp do wspaniałych narzędzi marketingowych, które przyczynią się do zwiększenia Twoich dochodów.
© 2022 - 2024 Groupon, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone. GROUPON jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Groupon, Inc.